Foto's

Tuinreis naar Praag

Zaterdag 27 mei.
We vertrokken met de groep vanuit Spijkenisse naar Arnhem, waar nog 2 mensen opgehaald moesten worden. Daarna richting Duitsland naar de eerste tuin van de heren Lucenz en Bender. Een prachtige tuin met grote vijvers en een mooie moestuin. We kregen een leuke rondleiding met veel practische tips.
Hierna reden we door naar de Hortvs Peter Janke, een tuin met kwekerij. Ook hier werden we door de enthousiaste eigenaar rondgeleid. Speciaal waren hier de kiezeltuin à la Beth Chatto een een koele schaduwtuin.
Hierna reden we door naar Weimar voor een diner en een goede nachtrust na een lange reis.

Zondag 28 mei.
Na een heel vroeg ,goed verzorgd ontbijt, ging de reis verder richting Praag. Voor we daar waren deden we nog de rotstuin van Jiri Papousek aan. Daar stonden tussen grote en kleine stukken rots de mooiste piepkleine plantjes.
Hierna Praag, het doel van onze reis. Eerst de koffers in het hotel afgeleverd en daarna met gids Renate naar een restaurant om te eten (heerlijke goulash). Daarna moesten er nog kronen gepind worden en toen kon de rondleiding beginnen. Met de tram naar de beroemde burcht, de koninklijke tuin en St.Vitiskerk. Vanaf grote hoogte een geweldig uitzicht over de stad. Hierna daalden we weer af richting de Moldau voor een diner aan boord van de "Calypso" al varend onder de Karelsbrug door over de beroemde rivier. Tijdens het eten was het gezellig met een groep Chinezen (vrouwen) en een door hen ingehuurde accordeonist , die ( voor ons) bekende liedjes speelde. Na dit leuke diner deden we nog een wandeling door de stad over de Karelsbrug en naar de beroemde astronomische klok aan het stadhuis. We hebben gewacht tot hij om 9 uur ging slaan. Heel bijzonder en een prachtig plein. Daarna over het Wenceslasplein naar het hotel. Iedereen was doodmoe na een hete, lange dag en zocht snel de kamer op.

Maandag 29 mei
Vandaag een rondleiding door het prachtige Pruhonice Park met kasteel, prachtig uitzicht over het meer en het park. Veel trappen af naar beneden om in de rotstuin en de rest van de  tuinen te komen. Met bloeiende rhododendrons, bomen en planten en veel stromend water.
Na de lunch moesten we weer veel trappen omhoog om in de Botanische tuin te komen. Ook deze tuin was mooi met verschillende dennen en hun appels. Ook was er nog een restant van een bonsai tentoonstelling met erg mooie boompjes. Het was erg heet en al snel daalde we af naar de bijbehorende wijngaard waar we een proeverij hadden in de schaduw. Voor het avondeten zijn we met een groep bij een Tsjechisch restaurant aan het Wenceslasplein wezen eten. Daarna in het hotel koffers pakken en uitrusten.

Dinsdag 30 mei.
Koffers in de bus en naar de   Dendrologische tuin. Ook hier een rondleiding door een gids, die enthousiast over de verschillende bomen kon vertellen. Hier was ook een afdeling met irissen in de mooiste kleuren, evenals geraniums en pioenen. Steeds moesten we de schaduw opzoeken omdat het zo erg heet was.
Gelukkig was er een geweldige lunch in een restaurant met tuin, alwaar we onder de overkapping een heerlijke maaltijd kregen met soep, salades en heerlijk brood.
Hierna in de bus terug naar Duitsland voor de overnachting in Eisenach. Daar waren we erg laat, doordat we 2,5 uur in de file stonden. Gelukkig stond het buffet klaar voor ons en konden we heerlijk eten na deze lange reis.

Woensdag 31 mei.
In de bus voor het laatste stuk naar huis. Doordat het hotel heel hoog lag en we de vorige avond met moeite onze koffers omhoog kregen, ging het nu naar beneden lekker snel. De temperatuur was prima en de reis verliep vlot. We reden naar Solingen, waar we een bezoek brachten aan Garten Ulbrich. Een prachtige grote tuin, opgedeeld in diverse zeer mooie kleinere tuinen. We werden hier zeer hartelijk ontvangen en kregen een heerlijke lunch. Ook was er plantenverkoop en daar werd weer gretig gebruik van gemaakt. Na deze geweldige afsluiter reden we zonder problemen terug naar huis.

We hadden deze reis een geweldige,leuke en kundige gids Kitty, die we hierbij van harte bedanken. Een heel fijne reis om op terug te kijken.