50 JAAR GROEI&BLOEI SPIJKENISSE-HOOGVLIET

Uit het meinummer van Groei & Bloei 1964:

Op 3 april  werd onder auspiciën van de Stichting Gemeenschap Spijkenisse in gebouw “Het Kontakt” aldaar een nieuwe afdeling van de Maatschappij opgericht. De gemeente-plantsoendienst (chef de heer Koster) had voor een gezellige aankleding van de zaal gezorgd. De lezing van de heer H. Stein uit Apeldoorn werd door circa 90 belangstellenden met aandacht gevolgd. Op deze avond werden 50 nieuwe leden genoteerd.

Hiermee werd dit de 97ste afdeling van de landelijke KMTP…..

Sindsdien hebben we 8 voorzitters gehad, zijn we aan onze 9e secretaris bezig en is de 8e penningmeester in functie… ’t Is maar dat u het weet….!

In 1972 had de afdeling tussen de 60 à 70 leden; dat aantal groeide naar 100. In 1977 hadden we al 218 leden en eind 2002: 401 !!! Helaas zet de landelijke tendens nu ook bij ons in; ook wij raken leden kwijt. Heel trouwe leden zoals Harry Dekker en Arnold Werver zijn inmiddels overleden; we merken op andere momenten dat de financiële crisis ook invloed heeft. Toch kunnen wij bogen op een vaste kring van prettige leden die meestal aanwezig zijn bij de activiteiten die wij organiseren.

Vanaf 1969 werden lessen bloemschikken al gegeven; excursies en tuinreizen gemaakt zowel in Nederland als daarbuiten en er schijnt in 1974 een praalwagen rondgereden te hebben met een aangelegde tuin er in!!!

In 1978 was de eerste Geraniumverkoop op de markt, toen nog volledig in eigen beheer. De heer Poot leverde de planten en de vereniging mocht 5 cent per verkocht plant houden… Het jaar daarop werd de eerste “echte” Geranium-markt gehouden en dat hebben we 35 jaar lang gedaan!

Rond 1995 doen de workshops hun intrede: moskippen, stroberen en -vogels; we hebben loodjurkjes gemaakt, vogelverschrikkers, paas-stukjes en herfstkransen, windlichten, tuin-beeldjes, creaties van wilgenteen en nog véél meer…

De cursussen bloemschikken zijn nog steeds heel populair en ook op onze excursies en dagtochten wordt graag ingeschreven. Bovendien is er altijd ruim belangstelling bij onze jaarlijkse fietstocht en kijken we graag tuinen bij onze eigen leden (daar vallen ook vaak gratis stekjes onder…!).

We werken nu ook al een aantal jaren tot volle tevredenheid samen met het Milieuhuis en de bibliotheek waardoor we een aantal keer per jaar daar een lezing of workshop konden houden.

Inmiddels is de sfeer in onze club wel veranderd. Was het vroeger vooral een “Genootschap van Heren”; tegenwoordig bestaat het bestuur uitsluitend uit dames. Hoe zou dat nou toch komen? Een of twee plezierige mannen zouden we best van harte welkom heten! Uit de statistieken blijkt dat bestuursleden in verhouding lang in functie blijven en dat doen ze ECHT omdat het ontzettend leuk is om samen onze gezellige afdeling in stand te houden!