Terugblik tuinen kijken bij leden

14 juni 2023

Omdat er geen spontane reacties kwamen op een oproep in onze nieuwsbrief, heb ik enkele leden van onze tuinclub telefonisch benaderd om hun tuin voor deze avond voor max. een half uur open te stellen. Zo konden 15 tot 20 andere leden de planten en toepassingen hiervan in hun tuin bewonderen.

Deze keer richtte ik me op de Maaswijk waar ik twee tuineigenaren bereid vond, en een derde tuin van eigenaresse Janneke in Hekelingen. Toen wij de betreffende woensdagavond bij haar aankwamen stond de koffie en zelfgebakken koek al klaar en was het heerlijk toeven in haar zonnige en gezellige achtertuin waar prominent een prachtige, grote, roodbladige boom stond.

Al kuierend door haar tuin waren er heel wat planten te bewonderen waaronder een aantal clematissen.

Enkele jaren geleden hadden we haar "serene dorpstuin" ook al eens bezocht en nu konden een aantal nieuwe leden deze tuin ook eens bewonderen. Nadat iedereen de tuin bekeken had, koos Janneke als bedankcadeau het bankje, waarop je zittend of op de knieën kunt tuinieren. Ze had dit nog niet en was er heel blij mee.

Hierna stapten we weer op de fiets naar het buitengebied tussen Hekelingen en de Maaswijk waar we genoten van een prachtig weids uitzicht over park en polder en een heerlijk fris briesje, voordat we bij de tuin van Marianne en haar echtgenoot aankwamen.

Achter hun huis ging een grote vakkentuin schuil met tal van verschillende planten en een grote vijver. Op een blinde muur van een aangrenzend pand waren een drietal prachtige rozenstruiken te bewonderen.

Nadat we alles bekeken hadden konden we, omdat het best warm was, even wat water bijtanken. Ook Marianne kreeg een cadeau als dank, n.l. solar lampjes, die goed van pas kwamen rondom de vijver.

Het volgende adres bracht ons iets verderop in de Maaswijk bij Ineke, die maar een kleine tuin had, zei ze, dat klopte maar het was een mooi en efficiënt ingedeeld tuintje waar van alles in zat: o.a. een kleine vijver waar kikkers en salamanders in voorkwamen zonder dat het onderhoud nodig had. Zelfs stonden er twee bomen in de tuin (vijg- en kersenboom) die ze wel elk jaar flink moest snoeien i.v.m. het formaat van haar tuin. Ook had ze midden in haar tuin een vierkant rozenperk gerealiseerd.

Oh, gaf ze aan, in een eerder gesprek, ik heb ook nog een moestuin.

Dus even later gingen we op de fiets richting die tuin. Daar kweekte ze natuurlijk allerlei groenten waaronder grote artisjokken, ook was er nog een aparte bloemenpluktuin.

Het was allemaal zeer de moeite waard.

Ook Ineke kreeg natuurlijk een cadeau, n.l. twee handschepjes, welke ze heel goed kon gebruiken in haar moestuin.

De tuinen vielen stuk voor stuk in de smaak, kortom het was een geslaagde zonnige avond, waar we van hebben genoten.

Langs deze weg wil ik de bovenstaande tuineigenaren nogmaals hartelijk danken voor het openstellen van hun tuin.

Margreet.