Op zaterdag 15 juni was het zover. Het Groei & Bloei Open Tuinenweekend.

Onze afdeling deed ook mee.

Bij Jolanda en Remco in de tuin in Poortugaal was het een gezellige aanloop. Het weer was helaas wat wisselend, maar dat mocht de pret niet bederven.

In totaal hebben 26 mensen zich vermaakt door een rondje te lopen in de tuin en om de vijver.

Deze jonge tuin is nog volop in ontwikkeling. De reacties waren lovend.

De meeste mensen willen graag in de toekomst nog eens komen kijken om te zien hoe de tuin zich heeft ontwikkeld.

Dus misschien niet volgend jaar, maar over 2 of 3 jaar is deze tuin nog eens open voor bezichtiging

(want ja, ik wil zelf ook wel een kijkje nemen bij andere tuinen natuurlijk).

Ook bij Tom en Els Bleijenberg in de tuin was veel te zien. Zij hadden ook veel belangstelling voor hun mooie tuin inclusief de prachtige beelden die werden tentoongesteld.

Kortom, ook bij hen smaakt het naar meer.

Bij Frans en Martha in Spijkenisse was het ook een echt gezellige dag. De tuin lag er prachtig bij.

Om kwart voor 10 was de eerste bezoekster er al.

Daarna kwam het tuinbezoek langzaam op gang.

Gelukkig kwam men een beetje verspreid over de dag, zodat ik aan de meeste bezoekers wat aandacht kon geven en vragen kon beantwoorden.

Met vragen kon men ook terecht bij mijn broer, die niet geheel toevallig - op visite was en alles van tuinen en planten weet.

Aan het eind van de dag hebben we zo'n 26 bezoekers geteld; niet gek voor een eerste keer. Martha en ik vonden het fijn om zoveel belangstellende, enthousiaste tuinliefhebbers te mogen ontvangen. De meeste mensen hebben iets in ons gastenboek geschreven. De bezoekers vonden het een heerlijke en verrassend ruime tuin.

Men heeft genoten van de vele verschillende planten en bloemen, het getsjilp van de mussen en het gekakel van de krielkippen.

Wat mij en Martha betreft stellen we onze tuin vaker open. We kunnen dat iedereen aanbevelen!

Bedankt aan iedereen die langs is gekomen en hopelijk hebben jullie voldoende inspiratie opgedaan voor je eigen tuin of ben je zelfs overtuigd om je eigen tuin een keer op te stellen voor leden.

Als je het leuk vindt dat de leden een keer langskomen, laat het dan even weten via info(at)spijkenisse-hoogvliet.groei.nl

want we zoeken altijd tuinen die leuk zijn om te bekijken.

Groeten Jolanda en Frans

***

Van Ans hebben we een ingezonden stukje, bekeken vanuit het oogpunt van een bezoeker van de tuinen.

Hartelijk dank Ans!

Tuin van Els en Tom.

Els en Tom wonen nog niet zo lang op dit adres. Dat was aan de tuin niet te merken. Vroeger had Els ook bonsaiboompjes, maar dat was nu teveel werk geworden.

Een flink aantal heeft zij door laten groeien, met als resultaat heel mooie aparte boompjes met een mooie afmeting.

Heel erg mooie frisse boompjes zijn het geworden.

Maar er was nog veel meer te zien. Een heel mooi verzorgde tuin was het.

Ook opvallend waren de kunstwerken: heel leuke en fleurige fantasiedieren. Zij hadden een mooi plekje in de tuin gekregen, passend bij de bloemen.

Tuin van Frans en Martha

Heel mooi en zorgvuldig aangelegde tuin.

De tuin is niet zo heel erg groot, maar groot genoeg om er een heel grote verzameling planten in onder te brengen.

Het was buitengewoon. Geen onkruidje te zien, daar was dan ook geen plaats meer voor.

En dan was er ook nog plaats voor een kippenhok met gezellige kipjes erin. Die zorgden voor een mooi zomergeluid op de achtergrond.

Er was dan ook, terecht, heel wat belangstelling!

Tuin van Jolanda en Remco

Afgelopen najaar heb ik de tuin voor het eerst gezien.

Wat een verschil met nu! Schitterend van aanleg. Mooie grote heldere vijver met een houten wandelpad er omheen met hier en daar een zitje om alles goed te kunnen bekijken.

De bomen en planten zijn flink gegroeid, de vele regen heeft ze goed gedaan.

Nu maar hopen dat er veel dagen zullen komen waarop zij veel van de tuin kunnen genieten.

Hier is hard gewerkt, dat zie je zo.

Maar er is ook nog een moestuin en vruchtbomen. Gewoon te veel om alles te benoemen.

Ans