Activiteiten in de Regio

Open tuinen Carrousel 2024 Zuid-Holland Zuid

De vroegere Groei & Bloei afdeling Voorne doet nog steeds mee met de Open Tuinen Carrousel Zuid-Holland Zuid.

In samenspraak met de initiatiefnemer van deze tuinhappening, afdeling Hoeksche Waard, hebben Frits en Leny dit op zich genomen.

Van mei tot en met september zullen vijftien tuineigenaren in de regio Voorne u één of meerdere keren ontvangen.

De weekenden dat u erop uit kunt zijn: 25 en 26 mei, 22 en 23 juni, 13 en 14 juli, 10 en 11 augustus en 7 en 8 augustus.

25 en 26 mei bent u van 10.00 tot 17.00 uur welkom bij Maaike en Floris Schalij, Hoflaan 17, 3233 AN Oostvoorne

en bij De Ûûlestee Tuincafé, Molendijk 63, 3248 BA Melissant.

Op 25 mei zijn geopend: Zorgkwekerij de Nollestee, Nolleweg 1B, 3238 LE Melissant van 08.00 tot 12.00 uur

en Tuuntje bie Wen, Oudelandsedijk 5, 3247 LL Dirksland van 10.00 tot 17.00 uur.

Een omschrijving en foto’s van de tuinen staat op www.opentuinencarrouselzuidholland.nl, kijk hier voor uw vertrek ook even of er wijzigingen zijn in het programma.

Voor informatie kunt u altijd bellen met Frits, 06-22999471 of Leny 0181-484872.

Planten ruilen in Rockanje

Op zaterdag 20 april kunt u weer planten ruilen bij Jan & Leny, Middelweg 16, Rockanje.

U bent welkom van 10.00 tot 12.00 uur. Parkeren langs de slootkant. Deze ochtend kunnen er behalve planten ook zaden, tuinboeken en andere tuinbenodigdheden geruild worden. Planten en zaden graag voorzien van de naam, handig voor de ontvanger.

Ook kunt u uw tuingereedschap laten scherpen, kosten € 2,00 per voorwerp. Mis deze altijd gezellige ochtend niet, koffie en thee met iets lekkers staan voor u klaar.

Kom niet te laat, planten wisselen al vroeg van eigenaar.

Voor meer informatie kunt u bellen naar 0181-484872 of 06-22999471.

Beeldentuin Ravesteyn Ruïne Ravesteyn

in het historische Zuid-Hollandse stadje Heenvliet, is een van de best bewaarde kasteelruïnes van Nederland.

Het kasteel werd gebouwd rond het midden van de dertiende eeuw.

n 1572 staken de watergeuzen het slot in brand. De ruïne bevindt zich in een landschapstuin van 5,5 hectare.

Doelstelling van Stichting Stede Vrye Heerlykheyt

De stichting is opgericht op 12 november 1997.

Haar doelstelling is het beheren en in stand houden van de ruïne Ravesteyn als historisch en cultureel erfgoed. Voor dit doel organiseren de vrijwilligers van de stichting culturele activiteiten en evenementen.

Daarnaast wil de stichting zoveel mogelijk inwoners van Voorne-Putten kennis laten maken met de historie van Heenvliet en omstreken en daarmee het “best bewaarde geheim van Voorne-Putten” meer bekendheid geven.

In de toekomst wil de stichting naast de jaarlijkse evenementen ook andere publieksactiviteiten organiseren in en rond de ruïne en daarmee het behoud van de ruïne verder bevorderen.

Kijk voor meer informatie op www.ruine-ravesteyn.nl.

Persbericht:

Ontdek de verborgen tuinen van Rotterdam! 1 en 2 juni 2024 van 10.30 uur tot 17.00 uur

Ook in 2024 laat Rotterdam zich weer van zijn állermooiste kant zien.

Dit keer zullen een 50-tal eigenaren van Verborgen Tuinen gelegen op de Rechter Maasoever hun tuin openstellen voor het publiek.

Pak die unieke kans om de verrassend groene kant van Rotterdam te ontdekken.

Ga op ontdekkingstocht door de onbekende wereld van de verscholen paradijsjes.

Rotterdam maakt je graag het hof!

INSPIRATIEPLEKKEN Er zijn tuinen te kust en te keur: van klein tot groot, van klassiek tot modern, van design tot romantisch.

Tuinen met een rijke geschiedenis, maar ook jonge tuinen die nog volop in ontwikkeling zijn.

Verborgen Tuinen gaat over tuinen die verborgen liggen achter schuttingen en heggen die normaal niet door publiek bezocht kunnen worden. Allemaal ideale inspiratiebronnen voor groenliefhebbers.

ONTDEK GROEN ROTTERDAM!

Het jaarlijkse weekend toont hoe bewoners uit eigen initiatief en met eigen middelen bijdragen aan een groene stad die ecologisch meer in evenwicht is en die ruimte maakt voor inheemse flora en fauna.

Verborgen Tuinen is daarmee in feite ook een jaarlijks manifest tegen de 'verstening' van voor- en achtertuin.

Hier kun je zien dat Rotterdam een rustgevende, aantrekkelijke plek kan zijn voor bewoners en bezoekers.

ALLE TUINEN OP ÉÉN KAART Op de stadsplattegrond vind je alle tuinen overzichtelijk op een rij.

Maar je kunt ook de tuinen die je wilt bezoeken uitzoeken aan de hand van de website.

Daar vind je ook de bijzondere activiteiten die in verschillende tuinen worden georganiseerd. Ontdek al wandelend, fietsend of met openbaar vervoer dat Rotterdam veel groener is dan je denkt. Doe onverwachte ontdekkingen. Zie met eigen ogen dat Rotterdam veel meer te bieden heeft dan moderne architectuur en een wereldhaven.

PRAKTISCHE INFO Kijk voor meer informatie op de Verborgen Tuinenwebsite www.verborgentuinen.nl. De toegangsprijs (incl. plattegrond met alle tuinen) voor het hele weekend bedraagt 7 euro per persoon. Jongeren t/m 12 jaar gratis.

E-mail: info@verborgentuinen.nl Website: www.verborgentuinen.nl Facebook: www.facebook.com/verborgentuinenrotterdam Instagram: www.instagram.com/verborgen_tuinen/

Meer informatie en persfoto's: www.verborgentuinen.nl of via info@verborgentuinen.nl.

Verborgen Tuinen is onderdeel van de Rotterdamse festivalagenda.

Kijk voor het complete overzicht op www.uitagendarotterdam.nl.

Tuinen is onderdeel van de Rotterdam Architectuur Maand 2024. Zie www.rotterdamarchitectuurmaand.nl.