Dahliareisje

Zo aan het eind van de zomer was het fijn om nog een mooie tuinreis te maken.

Er waren gelukkig veel mensen die er hetzelfde over dachten, want de bus was goed vol. Het was ook fijn dat er mensen bij waren die overgekomen zijn van de andere, helaas opgeheven, afdeling.

Na een voorspoedige reis kwamen we aan bij De Treek van Marieke Nolsen in Leusden. Niet alleen de tuin, maar ook de omgeving was schitterend. Heel veel stond nog in bloei en dat was genieten. Heel apart was de manier waarop zij haar dahlia’s ondersteunde. Een soort rek van stammetjes waardoor de meest prachtige dahlia’s groeiden en bloeiden en die op deze manier goed overeind bleven staan.

Ook haar potten met begonia’s en diverse andere potplanten stonden er prachtig bij.

Zij had eveneens een klein winkeltje met leuke tuinspulletjes, waarin diverse mensen aan het kopen sloegen.

Na dit gezellige bezoek reden we naar de volgende tuin. Deze tuin, De Hubertushof, van Anja van Heeswijk lag maar een klein stukje verderop. Ook daar werden we, net als in de eerste tuin, vriendelijk ontvangen met koffie en daarna nog heerlijke soep.

Dit was weer een totaal andere tuin met scheidingen van taxushagen, waar ook weer heel veel te zien was. Er was zelfs een weilandje met 2 ezels die flink van zich lieten horen.

Helaas moesten we vluchten voor een regenbui, maar dat was geen straf, want het prachtige huis had een ruime overkapping waar we met z’n allen konden schuilen. Het was gelukkig maar één bui, want daarna konden we weer rondlopen en verdergaan waar we gebleven waren.

Er was een apart stuk ingericht als pluktuin en ook daar stond nog heel veel in bloei, vooral prachtige dahlia’s. Deze tuin had ook een heel mooie waterpartij, die bijna over de hele breedte van de tuin liep en uitmondde in een beekje. Via bruggetjes kon je naar de andere kant. Dat was heel apart.

Verder genoten we van de omgeving, de ruimte en de stilte.

De derde en laatste tuin die we bezochten was De Beukenhof van Ellen en Hans Lubbers in Barneveld.

Een enorm grote tuin, die ze helemaal zelf onderhouden. Prachtige borders op kleur en heel veel bijzondere planten, waarvan de namen door veel mensen opgezocht werden op de diverse plantapps.

Een schitterende vijver met een mooi prieel en veel verschillende tuinkamers. Diverse soorten salvia’s stonden nog prachtig te bloeien.

Hier was ook weer koffie en thee voor ons.

Om 5 uur stapten we weer in de bus op weg naar Woudenberg, waar we in Restaurant Schimmel heerlijk hebben gedineerd.

Het eten was voortreffelijk en het was aan de diverse tafels erg gezellig.

Daarna terug naar huis. We kunnen terugkijken op een erg geslaagde dag en hopelijk gaan volgend jaar onze nieuwe leden ook weer mee.

Marianne