Tuinen kijken bij leden

Woensdag 17 juni

Deze avond hadden we te maken met de coronamaatregelen en moesten we goed afstand van elkaar kunnen houden.

Gelukkig hadden twee tuineigenaren hun tuin al vroeg in het jaar beschikbaar gesteld en bleven zij ondanks deze "dreiging" bij dit besluit, omdat de tuinen ruim genoeg waren om met een klein gezelschap te bezoeken. Met een gezelschap van acht leden, die zich op voorhand hadden aangemeld, hebben we de tuinen bezocht.

Er was voor die avond regen voorspeld, maar in Spijkenisse voorlopig niet. Dat klopte, want aan het einde van de Gaddijk, vlak voordat we Hekelingen inreden, barstte een bui los en trokken we snel onze regenkleding aan.

Gelukkig was er in de eerste tuin van Mieke Ouwehand achter haar huis een prachtig tuinhuisje beschikbaar waar we, met ruime afstand van elkaar, direct aan de koffie of thee met koek konden.

Na enige tijd konden we de tuin bewonderen die grenst aan een lief boerenslootje met verrassend uitzicht op een sereen stuk grasland tussen Waterland en Hekelingen. Aan het slootje een flinke boom die een erfenis is van de vorige eigenaar.

Deze geeft een aparte sfeer aan de tuin evenals een veertig-plus Blauweregen die ooit bij een waslijnpaal was geplant en deze letterlijk had "ingepalmd".

Verder bestond de tuin uit niveaus, die op dat moment schitterden door veel soorten paars/roze bloeiende bloemen waaronder een prachtige papaver. Ook had ze enkele soorten grassen aangeplant. Kortom een plaatje.

Voor het huis was een rij leilindes aangeplant en konden we twee grote vierkante perken vol planten bewonderen waarvoor Mieke een tuinarchitect had geraadpleegd.

Na een uurtje vertrokken we uit Hekelingen om via de Dorpsstraat de Hekelingseweg over te steken en via de Westdijk achter Vogelenzang langs de polderweg over naar de Hogeweg richting het tunneltje onder de Baljuwlaan door naar de Apollostraat waar we de tuin van Gepke Jumulet mochten bekijken.

Tijdens dit heerlijke fietstochtje hadden we het droog gehouden, maar na een half uur begon het toch weer te regenen.

Een groot gedeelte van Gepkes tuin hebben we nog kunnen bewonderen waaronder haar vijver en prachtige rozen. Wie wilde mocht zaad oogsten van de Kievitsbloem waarvan een heel veldje had staan bloeien.

Nog even hebben we in de tuin met elkaar van gedachten gewisseld over wat plantinzichten maar het begon zo hard te regenen dat we gelukkig binnen de buien konden afwachten onder het genot van een drankje en wat lekkers.

Het is trouwens die avond niet meer droog geworden. Ondanks de regen vonden we het allemaal een geslaagde avond. Overigens kregen beide dames als dank voor het beschikbaar stellen van hun tuin een mooi tuincadeau waar ze erg blij mee waren.

Hartelijke groet, Margreet van der Valk.